Collectie

Jaarverslag 2017

Veel persoonlijke documenten en voorwerpen van de familie Frank, de andere onderduikers en de helpers zijn bewaard gebleven. Deze objecten maken deel uit van de museale collectie van het Anne Frank Huis.

Poëziealbum

De Anne Frank Stichting heeft een bijzonder album verworven: een poëziealbum met een handgeschreven versje van Anne Frank. Anne schreef het versje op 11-jarige leeftijd in het album van een klasgenootje van de Montessorischool. Deze inmiddels 88-jarige klasgenoot wilde het album graag aan de Stichting doen toekomen, zodat het versje met een breed publiek kan worden gedeeld. Het versje getuigt van een meisje dat naar school gaat, sociaal is en plezier heeft. De bezetter heeft zijn ware gezicht nog niet laten zien. De Stichting heeft het album kunnen verwerven dankzij financiële steun van de BankGiro Loterij en het Mondriaan Fonds.

Merwedeplein

De Anne Frank Stichting is de nieuwe eigenaar van de voormalige woning van Anne Frank aan het Merwedeplein in Amsterdam. De bestemming blijft dezelfde: de woning biedt onderkomen aan buitenlandse schrijvers die niet vrij kunnen werken in hun eigen land.
De familie Frank woont van december 1933 tot juli 1942 in het huis aan het Merwedeplein 37 II. Anne schrijft hier voor het eerst in het dagboek dat ze voor haar dertiende verjaardag, op 12 juni 1942, kreeg. Drie weken later duikt de familie Frank onder.

‘We vinden het belangrijk dat het vroegere woonhuis van Anne Frank aan het Merwedeplein behouden blijft en goed beheerd wordt. Het huis is onverbrekelijk verbonden met het erfgoed waarvoor de Anne Frank Stichting verantwoordelijk is, de onderduikplek aan de Prinsengracht en de originele geschriften van Anne Frank.’

Eva

In Annes voormalige woonhuis ontvangt de 88-jarige Eva Schloss op Anne Franks 88-jarige geboortedag dertien 13-jarige leerlingen van het Amsterdams Lyceum. Als kind woont Eva ook aan het Merwedeplein en gaat zij naar het Amsterdams Lyceum. Later, na de oorlog, trouwt Eva’s moeder met Annes vader. Otto Frank wordt Eva’s stiefvader. Eva vertelt de leerlingen over haar jeugd. Ook vertelt zij over haar onderduik en deporatie naar Auschwitz en het verlies van haar vader en broer. Op verzoek van een leerling laat zij het getatoeëerde nummer op haar arm zien. De leerlingen zijn diep onder de indruk van Eva’s verhaal.